Alle bilforhandlere bør tage sig i agt for den varslede kontrol, hvor samtlige interne handler risikerer at blive skåret over én kam. Vi ser allerede nu en masseadministreret kontrolindsats, der rammer bredt og brutalt – og uden behørigt hensyn til de konkrete forhold i den enkelte sag.
Opdatering af vores nyhedsbrev af 5. maj 2025, som du kan læse her.
Motorstyrelsen har den 6. maj 2025 udsendt en pressemeddelelse om stikprøvekontroller af interne handler hos autoriserede bilforhandlere. Heri fremhæves, at forhandlere landet over skulle have solgt biler til ansatte, familiemedlemmer, medejere og andre nærtstående til “bemærkelsesværdigt lave priser”.
Pressemeddelelsen nævner bl.a. eksempler, hvor bilforhandlere har solgt op mod 250 biler til mellem 30 og 40 ansatte over en kort årrække. Der refereres desuden til tilfælde, hvor disse biler kort efter er videresolgt til tredjemand til priser op til 500.000 kr. højere end den interne salgspris.
Et billede Bachmann/Partners ikke kan genkende
Den virkelighed, Motorstyrelsen præsenterer, stemmer på ingen måde overens med det kendskab vi har til branchen – og endnu mindre med de konkrete kontrolsager, vi aktuelt ser. Tværtimod tegner der sig et billede af en kontrolindsats, der allerede fra start fremstår forfejlet, unuanceret og præget af manglende indsigt i branchens forhold samt masseadministration.
Som følge af kontrollen har vi fået kendskab til sager, hvor borgere uden nogen som helst tilknytning til forhandleren – hverken som ansatte eller familiemedlemmer – beskattes med flere hundrede tusinde kroner over flere år. Et konkret eksempel omfatter en person, der over tre år har solgt seks biler til samme pris, som bilerne oprindeligt er erhvervet for. Alligevel anvender Motorstyrelsen importørens anmeldte nyvognspris som sammenligningsgrundlag og når dermed frem til, at bilerne er handlet til en “kunstig lav pris”, hvilket udløser en betydelig efterbeskatning flere år tilbage i tid.
Vi ser desuden tilfælde, hvor ganske få handler mellem forhandlere og nærtstående – f.eks. ægtefæller – udløser både indkomstbeskatning og efteropkrævning af registreringsafgift.
Dette til trods for at forhandleren også har solgt tilsvarende køretøjer til samme pris til en uafhængig 3. mand, hvorfor der efter vores vurdering ikke er grundlag for at anse importørens vejledende pris som værende markedsprisen. Alligevel baserer myndighederne deres kontrol på, at importørernes anmeldte nypriser skal anses som værende markedsprisen, uagtet det kan dokumenteres, at den anmeldte pris ofte ikke afspejler den reelle markedspris for bilen.
Det er som tidligere nævnt vores klare opfattelse, at:
- Der ikke er lovhjemmel til at nægte bilforhandlere at sælge biler til kostpris til deres ansatte.
- De “markedspriser”, Motorstyrelsen lægger til grund, ikke afspejler bilernes reelle nypriser.
Uacceptabel generalisering og oversendelse til strafferetlig vurdering
Vi finder det yderst kritisabelt, at en hel branche hænges ud og mistænkeliggøres på baggrund af et begrænset antal, isolerede og grelle sager, som fremhævet i pressemeddelelsen. Det skader i høj grad tilliden mellem bilbranchen og myndighederne.
Endnu mere bekymrende er det, at sagerne i flere tilfælde varsles oversendt til strafferetlig vurdering – på baggrund af afgørelser, der hviler på tvivlsomme fortolkninger.
Det er vores erfaring, at det er meget vigtigt, at sager, der udspringer af kontrolindsatser som den forestående håndteres korrekt fra start.
Kontakt gerne Diana Mønniche på tlf. 20 71 78 62 / dme@bachmann-partners.dk, Mie Nymann Due på tlf. 20 42 86 93 / mny@bachmann-partners.dk eller Maria Hygum på tlf. 21 74 04 89 / mhy@bachmann-partners.dk.
